W artykule przedstawione zostały skuteczne ćwiczenia oddechowe dla osób starszych, które mogą być wykonywane każdego dnia w domu. Mogą rozwiązać problemy z dusznością i poprawić komfort snu.

Jak działają ćwiczenia oddechowe dla seniorów?

Ćwiczenia oddechowe dla seniorów mają działanie relaksujące i odstresowujące. Dlatego warto wykonywać je każdego dnia, ponieważ mają bardzo dobry wpływ na samopoczucie. Korzystnie wpływają także na układ krwionośny oraz układ oddechowy, a do tego znacząco wzmacniają układd odpornościowy. Są one również przydatne przed rozpoczęciem ćwiczeń fizycznych, ponieważ równomierny oddech jest absolutną podstawą. Należy mieć także na uwadze, że ćwiczenia oddechowe dla osób starszych ułatwiają pozbycie się toksyn z organizmu. Większość ludzi na co dzień nie wykorzystuje pełnego potencjału płuc. Zazwyczaj czynnikami odpowiedzialnymi za taki stan rzecz jest stres oraz napięcie. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że brak świadomego oddechu ma wiele negatywnych konsekwencji. Przede wszystkim szybciej odczuwa się zmęczenie oraz lęki, a w skrajnych przypadkach prowadzi to nawet do depresji.

Kontrolowanie oddechu podczas ćwiczeń

Dlatego należy mieć na uwadze, że każdy wdech, który wykonujesz jest niezwykle ważny i pomaga dotlenić ciało. Przy każdy wydechu można poczuć relaks i oczyszczenie, dlatego można wykorzystać ten mechanizm, żeby poczuć się znacznie lepiej. Pierwsze ćwiczenie to wdech-wydech i polega na wciąganiu powietrza nosem, a następnie wypuszczania go ustami. Cały czas musi być utrzymana prawidłowa, wyprostowana sylwetka. Ćwiczenie można kilka razy powtórzyć, jednocześnie wyobrażając sobie jak powietrze wypełnia płuca. Drugim ćwiczeniem jest bujanie misia i wymaga użycia jakiegoś przedmiotu, którym może być książka lub mis. Należy położyć go na brzuchu i nosem wziąć delikatny wdech, a następnie wypuścić go ustami.

Jak często wykonywać ćwiczenia oddechowe dla osób starszych?

Podczas wykonywania tych ruchów można obserwować jak rytmicznie przedmiot się unosi oraz opada. Jest to niezwykle przydatne przy próbie wyregulowania oddechu. Warto też pamiętać, że osoby starsze nie oddychają już tak swobodnie jak ludzie młodzi, dlatego świadoma kontrola oddechu ma w ich przypadku jeszcze większe znaczenie. W kolejnym ćwiczeniu trzeba sobie wyobrazić, że trzyma się w dłoni wiosenne, pachnące kwiaty. Możesz rozstawić lekko nogi, żeby uzyskać stabilną postawę ciała, a następnie weź głęboki wdech. Czynność można powtórzyć nawet 10 razy, ale pamiętając, żeby każdy ruch był bardzo powolny. Niezwykle skutecznym ćwiczeniem oddechowym dla osób starszych jest buddyjska mantra.

Wyrobienie nawyku prawidłowego oddychania

Na początku należy wziąć głęboki wdech, a przy wydechu otworzyć usta i zacząć wydawać dźwięki niskim głosem. Przy końcówce zamknij usta, zaciśnij zęby i spróbuj ciągiem wymówić głoskę „m”. Pojedynczy ruch nie powinien trwać krócej niż 30 sekund, a pierwszy dźwięk należy wydawać nawet dwa razy dłużej niż drugi. Jeżeli na czubku głowy położysz dłoń to będziesz mógł nawet poczuć przyjemne wibracje. Żeby wyrobić nawyk prawidłowego oddychania należy ćwiczenia wykonywać systematycznie. W ten sposób można zdecydowanie poprawić jakość swojego życia i zwiększyć wydolność wysiłkową. Jest to szczególnie przydatne i polecane rozwiązanie w przypadku osób, którym towarzyszą duszności. Zazwyczaj są one spowodowane mało aktywnym trybem życia i niewłaściwą postawą.

Systematyczne ćwiczenia oddechowe dla seniorów

Osoby starsze z reguły mają znacznie mniej ruchu, ponieważ jest to dla nich bardziej problematyczne. Jeżeli nie masz możliwości wykonywania ćwiczeń codziennie to przynajmniej zarezerwuj czas na trzy treningi w tygodniu. Wystarczy nawet godzina dziennie, żeby poczuć zdecydowaną ulgę. Osoby, które cierpią na niewydolność oddechową podczas terapii powinny wykorzystywać butlę z tlenem lub koncentrator tlenu ze względów bezpieczeństwa. Ćwiczeń jest bardzo wiele, ale muszą być dopasowane indywidualnie pod kątem pacjenta. Czasami przeciwwskazaniem mogą być występujące choroby albo sprawność pacjenta. Nauka umiejętnego oddychania znacząco poprawia komfort życia oraz jakość snu. Na samym początku nauka nowego oddychania może wydawać się trochę dziwna i mało komfortowa, ale z upływem czasu organizm przyzwyczaja się do nowych ruchów. Należy pamiętać, żeby podczas każdego ćwiczenia mieć wyprostowane plecy. Niestety skurczona, przygarbiona postawa bardzo często jest główną przyczyną problemów oddechowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *